In Het Doet Zo Zeer schetst Heleen van Royen een portret van haar moeder bij wie beginnende dementie is geconstateerd. Een portret van zeer dichtbij: Heleen bedient de camera grotendeels zelf. In een periode van ruim een jaar volgt ze haar moeder in alledaagse situaties en in de tocht langs artsen, zorginstellingen en klinieken. Moeilijke beslissingen over verhuizen, over euthanasie en kostbare momenten van samenzijn wisselen elkaar af. Een liefdevolle, herkenbare, pijnlijke en vaak bijzonder grappige ode aan het leven, met dank aan Heleens moeder, mevrouw Breed.
Eva staat altijd klaar om de wereld te redden. Ze is een rots in de branding voor haar puberende nichtje, haar ruziënde ouders en haar dolverliefde zus. Ze is kampioen in geven, behalve aan zichzelf. Want achter haar brede glimlach en overdosis begrip, groeit een knagende eenzaamheid. In Vele Hemels boven de Zevende vechten vijf personages meer met zichzelf dan met elkaar, in dit bestaan dat belachelijk mooi en geweldig lastig is, allemaal tegelijk.
1943, het door Nazi-Duitsland bezette Parijs. De briljante, zorgeloze jazzgitarist Django Reinhardt is op het hoogtepunt van zijn roem en speelt in de grootste zalen van de stad. Ondertussen lijden zijn zigeuner broeders door heel Europa onder de toenemende vervolging. Wanneer hij door de Nazi’s gedwongen wordt om op tournee naar Duitsland te gaan, ziet hij geen andere uitweg dan om te vluchten…
Django is een geweldige film met een stukje onbelichte geschiedenis en mooie muziek, ingespeeld door het Rosenberg Trio.
De film vertelt het klassieke horror-verhaal waarin het mismaakte Fantoom dood en verderf zaait in de Parijse opera, om de vrouw van wie hij houdt een operaster te maken. Hoofdrolspeler Lon Chaney Sr. werd vooral bekend vanwege de macabere schmink, die hij geheim hield tot aan de première. De verfilming uit 1925 was destijds al zeer beroemd vanwege bepaalde scènes die het publiek zwaar shockeerden. Het was tegelijk een van de duurste filmproducties uit de ’20er jaren, onder andere door het zeer uitgebreide (en natuurgetrouwe) decor, dat in talloze latere films is hergebruikt. De hele film is getint – dat wil zeggen dat elke scène een kleurenbad heeft gehad – met uitzondering van de gemaskerde-bal-scène; die is in technicolor opgenomen (destijds iets nieuws!). Al met al is de hele film dus, hoe dan ook, gekleurd.
Pierre, dertig jaar oud en pas afgestudeerd aan de landbouwschool, houdt melkkoeien. Zijn hele leven staat in het teken van zijn boerderij, zijn zus die veearts is en zijn ouders wiens boerderij hij heeft overgenomen. Wanneer in Frankrijk de eerste tekenen van de gekke koeienziekte opduiken, ontdekt Pierre dat één van zijn koeien besmet is. Hij kan zich er niet mee verzoenen dat hij zijn koeien hierdoor kwijt zal raken en gaat tot het uiterste om ze te redden. Zijn eenzaamheid dreigt te ontsporen tot paranoia.
De zesjarige Moonee woont met haar moeder Halley in een motel in de schaduw van Disney World Florida. De zomervakantie is net begonnen en Moonee vult haar dagen door samen met haar vriendjes het terrein te verkennen en kattenkwaad uit te halen. Haar 22-jarige moeder doet ondertussen haar best om zo goed ze kan voor haar te zorgen, maar wil ondertussen als twintiger ook gewoon wat lol kunnen beleven. Daarbij redt Moonee zich verder prima. Motelmanager Bobby lijkt de enige volwassene in de omgeving te zijn die de kinderen in het gareel probeert te houden, totdat het echte leven Halley inhaalt en ze de harde realiteit onder ogen moet komen.
Boris en Zhenya liggen in een scheiding. Over het hoofd van hun enige zoon maken ze onafgebroken ruzie en proberen zo snel mogelijk van elkaar en hun appartement af te komen. Allebei bereiden ze hun respectievelijke toekomst voor. Boris heeft een relatie met een jonge vrouw, die inmiddels zwanger van hem is en Zhenya heeft een relatie met een rijke man. Ze worden volledig opgeslokt door hun eigen bestaan en geen van beiden lijkt nog oog te hebben voor hun Alyosha, hun twaalfjarige zoon. Totdat hij verdwijnt.
Loveless is een cinematografisch meesterwerk van de Russische regisseur Andrey Zvyagintsev (Leviathan, The Return) en werd bekroond met de juryprijs tijdens het filmfestival in Cannes in 2017.
Deze animatiefilm voor volwassenen gaat over een worstje genaamd Frank (Seth Rogen). Samen met een groep andere supermarktproducten ontdekt hij de lugubere en droevige waarheid over hun bestaan wanneer zij worden uitgekozen om de supermarkt te verlaten.
Sentaro is een ex-crimineel maar nu eigenaar van een bakkerij. Hij serveert “dorayaki’s”, koekjes gevuld met zoete rode bonenpasta. Een oudere dame, Tokue, biedt aan om hem te helpen. Ze blijkt fantastische rode bonenpasta’s te maken, mede dankzij haar oude, geheime recept. De bakkerij van Sentaro wordt een succes. Langzaam maar zeker groeien Sentaro en Tokue ook verder naar elkaar toe en komen oude geheimen aan de oppervlakte. Gebaseerd op het gelijknamige boek van de Japanse schrijver Tetsuya Akikawa.
Aangrijpend drama over de deportatie van tienduizenden inwoners uit Estland, Letland en Litouwen in 1941, op bevel van Josef Stalin. Over uithoudingsvermogen en overleven. De vrouwen en kinderen werden naar Siberië getransporteerd, de mannen verdwenen naar gevangenenkampen. In the Crosswind verbeeldt deze geschiedenis in prachtig zwart-wit, door middel van verbluffende tableaux vivants waarin de acteurs als bevroren zijn terwijl de camera om hen heen en tussen hen door beweegt. Ieder van de 13 tableaux vergde twee tot zes maanden voorbereiding en slechts één opnamedag.
Nadat er maanden verstreken zijn in de moordzaak van haar dochter zonder de dader gevonden te hebben, maakt Mildred Hayes een gedurfde stap. Ze laat op drie billboards, die weggebruikers naar haar stadje leiden, een controversiële boodschap plaatsen gericht aan de plaatselijke sheriff William Willoughby. Wanneer Dixon, de hulpsheriff met een kort lontje, betrokken raakt, wordt de strijd tussen Mildred en Ebbings wetshandhavers alleen maar verergerd.